Wonen is leven
 
 
Onze nieuwe huurvoorwaarden, wat verandert er?
Vidomes past met ingang van 1 april 2017 de huurvoorwaarden aan. We omschrijven onze ‘spelregels’ niet alleen duidelijker, maar houden ook rekening met nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij.

Wat zijn algemene huurvoorwaarden?
Iedere huurder tekent bij Vidomes een huurovereenkomst. Hierop zijn altijd onze algemene huurvoorwaarden van toepassing. In deze ‘spelregels’ staat precies wat u als huurder van Vidomes mag verwachten en andersom.

Waarom nieuwe algemene huurvoorwaarden?
Tijden veranderen en de samenleving verandert. Met de vernieuwde huurvoorwaarden kunnen we sneller inspringen op maatschappelijke ontwikkelingen en zaken zoals overlast door geluid of hennepteelt en illegale onderhuur (denk aan Airbnb, Wimdu en Booking.com). Zo zorgen we ervoor dat onze huurders prettig samen kunnen wonen in hun buurt of wijk.

Wat betekenen de nieuwe voorwaarden voor u?
Heeft u al een huurovereenkomst met Vidomes, dan verandert er niks voor u. De vernieuwde algemene huurvoorwaarden gelden alleen voor overeenkomsten die we na 1 april 2017 met nieuwe huurders afsluiten. Doet u mee aan een woningruil of verhuist u naar een andere Vidomes-woning? Dan sluiten we opnieuw een overeenkomst met u af en gelden de nieuwe regels wel.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Veel van wat er in de vernieuwde huurvoorwaarden staat, geldt nu al voor onze huurders. Alleen hebben we alles nu duidelijker omschreven, bijvoorbeeld over wat we precies onder overlast verstaan. We zetten een paar belangrijke wijzigingen voor u op een rij:

- Schilderen, behangen, stofferen en meubileren binnen zes weken
Een huis dat lang leegstaat of geen gordijnen, wandbekleding, vloerbedekking en meubels heeft, draagt niet bij aan een fijne en nette woonomgeving voor de buurtbewoners. Daarom staat er nu in de huurvoorwaarden dat nieuwe huurders hun woning binnen zes weken moeten stofferen en meubileren. Vloerbedekking, gordijnen en dergelijke voorkomen ook geluidsoverlast.

- Renovatie? 55% van de bewoners moet het eens zijn met de plannen
Vidomes doet er alles om aan om haar woningen en complexen goed te onderhouden. Soms is gewoon onderhoud niet voldoende en is een renovatie nodig. Bij zo’n ingreep wil Vidomes graag extra maatregelen nemen, zodat bijvoorbeeld de energiekosten omlaag kunnen. Dat kunnen we alleen doen als minimaal 55% van de betrokken bewoners instemt met ons voorstel. Dat was eerst 70%.

- Een boete voor wie zich niet aan de voorwaarden houdt
Goede huurders hoeven niet te lijden onder huurders die zich niet aan de leefregels houden, vinden we bij Vidomes. Daarom hebben we nu een boetebeding: wie niet voldoet aan de huurvoorwaarden, kan een boete krijgen.   

Wat vindt de Huurdersraad van de nieuwe voorwaarden?
De Huurdersraad Vidomes heeft de vernieuwde algemene huurvoorwaarden besproken en is ermee akkoord gegaan. Naast een positief advies kwamen zij ook met extra voorstellen voor nieuwe regels. Enkele daarvan hebben we overgenomen in de uiteindelijke voorwaarden.

Waar kunt u meer informatie vinden?
U vindt de vernieuwde algemene voorwaarden vanaf 1 april op onze website. Daar vindt u ook de voorwaarden voor iedereen die voor die tijd een huurovereenkomst met Vidomes tekende.
@VidomesKCC
 
facebook.com/vidomes
 
06 - 13 27 59 72
www.vidomes.nl
088 – 845 66 00
 
 
 
Reageren naar aanleiding van deze nieuwsbrief? vidomesnieuwsbrief@vidomes.nl